Reklama, badanie rynku i opinii publicznej (dział 73)

Dział 73 PKD – Reklama, badania rynku i opinii publicznej to kompleksowy zbiór działań promocyjnych oraz analitycznych wspierających rozwój przedsiębiorstw. W skład tego działu wchodzą:

  • Agencje reklamowe – specjalizują się w projektowaniu i realizacji kampanii reklamowych w mediach, takich jak internet, telewizja, radio oraz prasa.
  • Badania rynku i opinii publicznej – obejmują analizę potrzeb konsumentów, potencjału rynkowego oraz badania dotyczące kwestii społecznych, politycznych i gospodarczych.
  • Marketing bezpośredni – działania promocyjne skoncentrowane na dostarczaniu materiałów reklamowych, takich jak ulotki, próbki i broszury, bezpośrednio do potencjalnych klientów.
  • Doradztwo marketingowe – pomoc w opracowywaniu efektywnych strategii promocji oraz komunikacji z klientami, dostosowanych do potrzeb rynku.

Ten dział PKD nie obejmuje działalności wydawniczej związanej z tworzeniem materiałów reklamowych ani produkcji reklam telewizyjnych, które są sklasyfikowane w odrębnych kategoriach.

grupa/ klasa/ podklasaNazwa grupowaniaOpis dodatkowy
73.1Reklama

Grupa ta obejmuje:

  • pełną ofertę kampanii reklamowej (tzn. od możliwości wewnątrz firmy po zadania zlecane podwykonawcom) zawierającą:
    • strategie i planowanie mediów,
    • projektowanie reklam, ilustracji i plakatów,
    • pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, umieszczanie ich w mediach,
    • doradztwo,
    • usługi kreatywne,
    • planowanie materiałów reklamowych (bez ich produkcji),
    • marketing bezpośredni i reklamę bezpośrednią,
  • działalność związaną z reprezentowaniem mediów:
    • pośrednictwo w sprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach,
    • pośrednictwo w odsprzedaży miejsca i czasu na cele reklamowe w różnych mediach.
73.11Działalność agencji reklamowych
73.11.ZDziałalność agencji reklamowych

Podklasa ta obejmuje:

  • kompleksowe projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych poprzez:
    • projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam w mediach drukowanych, radiu, telewizji, Internecie oraz innych mediach,
    • projektowanie, planowanie i umieszczanie reklam zewnętrznych, w formie bilbordów, paneli, gablot, balonów i sterowców reklamowych, wystawach okiennych, reklam na samochodach i autobusach itp.,
    • dystrybucję i doręczanie prospektów i próbek reklamowych,
    • tworzenie stoisk oraz innych konstrukcji i miejsc wystawowych,
  • prowadzenie kampanii reklamowych i pozostałe usługi reklamowe mające na celu przyciągnięcie lub zatrzymanie klientów, np. poprzez:
    • promocję wyrobów,
    • marketing bezpośredni,
    • doręczanie i zamieszczanie prospektów i próbek reklamowych oraz bezpośrednią reklamę korespondencyjną,
    • doradztwo marketingowe.

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności wydawniczej dotyczącej materiałów reklamowych, sklasyfikowanej w 58.19.Z,
  • produkcji reklam telewizyjnych, sklasyfikowanej w 59.11.Z,
  • badań rynku, sklasyfikowanych w 73.20.Z,
  • fotografii reklamowej, sklasyfikowanej w 74.20.Z,
  • wysyłania materiałów reklamowych, sklasyfikowanego w 82.19.Z,
  • organizacji targów i wystaw, sklasyfikowanej w 82.30.Z.
73.12Działalność związana z reprezentowaniem mediów
73.12.APośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności specjalistów stosunków międzyludzkich (public relations), sklasyfikowanej w 70.21.Z,
  • sprzedaży czasu lub miejsca na reklamę bezpośrednio przez właściciela tego czasu i miejsca (np. wydawcę), sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach.
73.12.BPośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności specjalistów stosunków międzyludzkich (public relations), sklasyfikowanej w 70.21.Z,
  • sprzedaży miejsca na reklamę bezpośrednio przez właściciela tego miejsca (np. wydawcę), sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach.
73.12.CPośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet)

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności specjalistów stosunków międzyludzkich (public relations), sklasyfikowanej w 70.21.Z,
  • sprzedaży czasu lub miejsca na reklamę bezpośrednio przez właściciela tego czasu i miejsca (np. wydawcę), sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach.
73.12.DPośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach

Podklasa ta nie obejmuje:

  • działalności specjalistów stosunków międzyludzkich (public relations), sklasyfikowanej w 70.21.Z,
  • sprzedaży czasu lub miejsca na reklamę bezpośrednio przez właściciela tego czasu i miejsca (np. wydawcę), sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach.
73.2Badanie rynku i opinii publicznej
73.20Badanie rynku i opinii publicznej
73.20.ZBadanie rynku i opinii publicznej

Podklasa ta obejmuje:

  • badanie potencjału rynkowego, popytu i zwyczajów konsumentów w celu zwiększenia sprzedaży i wprowadzania nowych produktów, włączając analizę statystyczną uzyskanych wyników,
  • badanie opinii publicznej w kwestiach zagadnień politycznych,gospodarczych i społecznych oraz analizę statystyczną uzyskanych wyników.